پیاده روی منظم خطر مرگ زودرس را در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، بیش از 50 درصد کاهش می دهد

19سپتامبر 2021- تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش فعال و منظم می تواند به افرادی که سکته کرده اند کمک کند که عمر بیشتری داشته باشند.

این یافته ها نشان داد افرادی که دچار سکته مغزی شده اند اگر حداقل سه تا چهار ساعت در هفته پیاده روی می کنند یا همین مدت را صرف باغبانی کنند یا حداقل دو تا سه ساعت در هفته دوچرخه سواری کنند - یا معادل آن - می توانند خطر مرگ زودرس را در خود تا 54 درصد کاهش دهند.

مشخص شد که افراد زیر 75 سال بیشتر از ورزش منظم سود می برند و خطر مرگ زودهنگام آنها 80 درصد کاهش می یابد.

نویسنده ی این مطالعه دکترRaed A. Joundi ، از دانشگاه کلگری در کانادا و عضو آکادمی عصب شناسی آمریکا، گفت: درک بهتر نقش فعالیت بدنی در سلامت افرادی که از سکته مغزی جان سالم به در می برند، برای طراحی ورزش بهتر، درمان ها و کمپین های بهداشت عمومی مورد نیاز است، تا بتوانیم به این افراد کمک کنیم که عمر بیشتری داشته باشند.

او افزود: نتایج ما هیجان انگیز است، زیرا فقط سه تا چهار ساعت پیاده روی در هفته، با کاهش شدید مرگ و میر همراه بود، و این میزان پیاده روی ممکن است برای بسیاری از افراد جامعه که از سکته قبلی نجات یافته اند، قابل انجام باشد. علاوه بر این، ما دریافتیم که افراد با پیاده روی شش تا هفت ساعت در هفته از مزایای بیشتری برخوردار می شوند. این نتایج ممکن است پیام هایی برای راهنمایی بازماندگان از سکته در آینده داشته باشد.

در این مطالعه 895 نفر با میانگین سنی 72 سال که در گذشته سکته کرده بودند و 97.805 نفر با میانگین سنی 63 سال که هرگز سکته نکرده بودند، شرکت داشتند. آنها به طور متوسط ​​چهار سال و نیم تحت پیگیری قرار گرفتند و محققان فعالیت بدنی هفتگی این افراد را از طریق پرسشنامه ی فعالیت های ورزشی و بدنی، ارزیابی کردند.

15 درصد از افرادی که در گذشته سکته کرده بودند، و در هفته حداقل معادل سه تا چهار ساعت پیاده روی، ورزش می کردند، در طول پیگیری جان خود را از دست دادند، در حالی که 33 درصد از گروهی که قبلا سکته کرده اما این مقدار حداقل ورزش را انجام نمی دادند، در طی پیگیری درگذشتند.

افرادی که در زمان سکته مغزی قبلی، سن بالای 75 سال داشتند و حداقل ورزش را انجام می دادند، 32 درصد کمتر در طول پیگیری این مطالعه جان خود را از دست دادند.

دکتر Joundi، افزود: نتایج ما نشان می دهد که انجام حداقل فعالیت بدنی ممکن است مرگ و میر را در دراز مدت به هر دلیلی در بازماندگان سکته کاهش دهد. ما باید به ویژه بر بازماندگان سکته مغزی که در سنین پایین تر هستند، تأکید کنیم، زیرا ممکن است با پیاده روی روزانه فقط به مدت سی دقیقه بیشترین مزایای سلامتی را به دست آورند.

این مطالعه در مجله پزشکی "آکادمی نورولوژی آمریکا" منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/sep/regular-walking-reduces-risk-of-early-death-by-more-than-50-per-cent-in-people-who-have-had-a-stroke-study-finds.html